Omalta osaltani näiden kuntavaalien ensimmäinen vaalipaneeli takana. Mukavaa oli, vaikka etänä jouduttiinkin keskustelemaan. Vaalipaneelit on kyllä yksi parhaista jutuista kampanjoinnissa. Kunnon debatointi on aina virkistävää. Kiitos muille keskustelijoille!
Tässä paneelissa käsiteltiin Porvoon kaupunkikehitystä ja liikennettä. Molemmat lempiaiheitani. Keskustelua käytiin rakentamisesta, rakentamisen korkeudesta, liikkennejärjestelyistä keskustassa, pyöräilyn edistämisestä ja tietysti torin alueen kehittämisestä.
Miun keskeisiä pointteja olivat:
Kaikkia liikennemuotoja pitää kehittää tasapuolisesti ja erityisesti liikenneturvallisuuteen on panostettava. Turha vastakkainasettelu autoilun, pyöräilyn, kävelyn ja julkisen liikenteen välillä pitää lopettaa. Eri liikennemuodot voivat toimia hyvin ja sopusoinnussa yhtä aikaa.
Rakentamisen pitää pysyä hyvässä vauhdissa Porvoossa. Kaupungin kasvulla tuetaan kaupungin tasapainoista taloutta ja sitä kautta turvataan meidän kaikkien kaupunkilaisten palvelut. Myös ylöspäin pitää saada rakentaa sopiviin paikkoihin. Asuinrakentamisen osalta on huomioitava se, että asuntojen hinnat pysävät tavallisen porvoolaisen saavutettavissa.
Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen tarjonnasta pitää huolehtia. Porvoon kaupungin omistaman A-yhtiöiden pitää antaa toimia ja varmistaa sitä kautta, että kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja on riittävästi tarjolla. A-yhtiöiden toimintaa ei pidä rajoittaa kaupungin toimesta.
Porvoon sisäinen liikenne pitää laittaa kuntoon. Jos nykyinen markkinamalli ei toimi, pitää etsiä muita ratkaisuja. Kunhan kaupungin tekemä selvitys joukkoliikenteen järjestämisestä valmistuu, on aika johtopäätöksille ja toimenpiteille. Nykymallilla ei voida jatkaa.
Pendelöinnin edellytyksiä on kehitettävä. Junarata on toivottavasti tulossa 2030-luvun aikana, mutta nyt on panostettava linja-autoliikenteeseen. Tämä tarkoittaa mm. uuden liityntäpysäköinnin rakentamista Läntisen Mannerheiminväylän ja Hornhattulantien risteykseen. Tarve liityntäpysäköintikapasiteetille on ilmeinen.
Torin kehittämistä pitää viedä eteenpäin rivakasti valmistellun kaavan pohjalta. Kehittämisessä pitää kuulla alueen yrityksiä, mutta myös laajemmin kaupunkilaisia. Torille tarvitaan uutta ilmettä sekä vilskettä ja vipinää. Se onnistuu ihmisten avulla ja ihmiset tukevat myös alueen yritystoimintaa.
Jokikadun liikennejärjestelyt on muutettava vuoden 2022 aikana SDP:n esityksen mukaisesti pyöräkaduksi. Nykyinen suosituspyöräkaista ei ole kaikilta osin toimiva. Tavoitteena on parantaa turvallisuutta ja viihtyisyyttä erittäin keskeisellä jokirannan alueella. Tämä onnistuu parhaiten, kun rantapromenadi rauhoitetaan kävelylle ja tiealue muutetaan yhteisalueeksi pyörille ja autoille. Pysäköintipaikat säilyttäen.
On päästä eteenpäin loputtomasta keskustelusta liittyen keskusta-alueen pysäköinnin riittävyyteen ja pysäköintimaksuihin. Fakta on se, että 200 m säteellä torista on noin tuhat pysäköintipaikkaa, joista kiireisimpinäkin aikoina on noin puolet vapaana. Maksuton pysäköinti ei tee autuaaksi, vaikka monesti näin väitetään. Jos sitä kuitenkin halutaan kokeilla (kiekkopysäköintinä) rajatulla alueella, niin olen valmis siihen.
Paneelin järjesti Porvoon poliittiset puolueet yhdessä Porvoon kaupungin ja Uusimaan kanssa. Tallenne paneelista löytyy Porvoon kaupungin Youtube-kanavalta: https://www.youtube.com/watch?v=o-q95rDkF7Y